RobertJohnSkinner

Opetuksen puolueellisuuden loputtava!

Kouluilla on suuri vaikutus lapsiimme ja nuoriimme, opettaja on useimmiten lasten ja jopa vanhempien silmissä se fiksu ja tietävä osapuoli. Peruskoulussa ollessani huomasin kuitenkin ongelman, yhteiskuntaopin maikka opetti meille monta tuntia siitä, kuinka kapitalismi on ongelmallista ja rikkaiden tulisi maksaa enemmän veroja. Jopa koevastaukseni usein arvioitiin perustuen niissä ilmenvään näkökulmaan, eikä itse faktatietoon ja mielipiteen ilmaisutapaan. Uskonnon maikka taas opetti meille siitä, kuinka islamilla ei ole mitään tekemistä jihadismin kanssa, vaikka jihadismi on käsite suoraan islamin uskonnosta ja terroristiset järjestöt, kuten Daesh ja Al-Qaida tavoittelevat Islamin uskon opeista tulevaa kalifaatin perustamista. On toki teologisen keskustelun aihe, ovatko ääriliikkeet ja niiden keinot todella Islamin opetusten mukaan hyväksyttäviä, mutta tälle ei ole varmaa tutkimustietoon perustuvaa vastausta; kouluissa kuitenkin opetetaan vain yhtä näkökulmaa aiheesta.

Opettajat helposti opettavat omia mielipiteitä, eivätkä itse faktoja ja oppikirjoistakin helposti löytyy puolueellista tietoa. Kouluissa tulisi opettaa kaikkia näkökulmia, tai vain faktatietoa. Lukiossa oppitunnilla kanssani opiskelevan mielestä hajuvesimainos objektifoi naisia sen vuoksi, että kuvasta on leikattu pois naispuolisen henkilön kasvot. Kun haastoin opiskelijan tässä aiheessa, opettaja lähti väittelemään minua vastaan asiassa sen sijaan, että hyväksyisi molempien opiskelijoiden näkökulman asiaan. Toisin sanoen opettaja otti toisen opiskelijan puolen poliittisen mielipiteen vuoksi. Kaikki opettajat ja oppilaitokset eivät tähän syyllisty, mutta ongelma on selkeä sillä en ole ainut, joka olisi puolueellista opetusta Suomessa kokenut.

Esimerkiksi filosofian ja yhteiskuntaopin tunneilla on ymmärrettävää, että käydään väittelyä ja opetetaan erilaisia näkökulmia, mutta opettajan tulisi toimia puolueettomana ja itsesensuuria harjoittamattomana faktojen kertojana ja tuomarina, ja antaa opiskelijoiden keskenään väitellä. Koulutus on suora keino vaikuttaa tulevaan sukupolveen ja sen mielipiteisiin, joten demokratian toteutumisen kannalta yhteiskuntamme tarvitsee sellaisen koulutusjärjestelmän, jossa opetetaan tutkimustietoon perustuvia faktoja puolueettomasti ja sensuroimatta sen sijaan, että opetettaisiin mielipiteitä ja vain yhtä näkökulmaa. Jos opetettavasta aiheesta löytyy ristiriitaista tietoa, on opetettava asia mahdollisimman monesta näkökulmasta. Opettajalla on toki oikeus haastaa opiskelija väittelyyn, mutta tämän on asemansa vuoksi tehtävä selväksi se, että tämä on hänen oma mielipiteensä eikä välttämättä ainut ja oikea totuus. Toivonkin, että tulevissa vaaleissa otetaan koulujen politisoituminen äänekkäästi esille!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat